top of page
Premiere 70 jaar Liesbeth
In De Koninklijke Schouwburg Den Haag ging op zaterdag 14 januari 2012 de jubileumshow
'70 Jaar Liesbeth' van start. In aanwezigheid van vele prominenten, waaronder 'onderkoning' Herman Tjeenk Willink (Vice Voorzitter van de Raad van State), Erica Terpstra, Boudewijn de Groot, Ed Nijpels, Hans van Willigenburg, Deborah van Dam, Jan Slagter, Frits Spits, Annemarie Oster, Maurice Hermans, Shireen Strooker, Jacques Klöters, Geert Hoes, Esther Roord en oud-premier Wim Kok. Die laatste ontpopte zich als groot bewonderaar van La Grande Dame. Na afloop van de voorstelling onthulde hij een borstbeeld dat Raphaël Hermans van de chansonnière heeft gemaakt.
Tijdens haar laatste grote tournee, geregisseerd door Eddy Habbema, laat Liesbeth de hoogtepunten uit haar bijna vijftigjarige carrière nog een keer de revue passeren. De imponerende wijze waarop ze dat deed, oogste alom bewondering, ontroering en een stormachtige ovatie na afloop. Veel lof was er ook voor haar band, bestaande uit Peter van Benthem (gitaar & zang), Peter van der Zwaag (piano), Lené te Voortwis (bas), Florian Hoefnagels (drums) en Christian Grotenbreg (keyboard & saxofoon).
Criticus Jacques d'Ancona schreef in het Dagblad van het Noorden: "List doet niet aan opgeklopte nostalgie [...] Nergens etaleert ze de status van de vedette die velen haar toeschrijven. Hier staat de zangeres die ze was, waarachtig vertolker van de tekst en muziek, in vereniging met een puike, modern georiënteerde band van vijf mannen. Proza en poëzie vallen samen. [...] Liesbeth heeft Piaf overleefd, een triomf waar ze volgens mij geen idee van heeft."
Het NOS journaal, Koffietijd, RTL Boulevard, SBS Shownieuws en nog vele andere programma's, werd uitgebreid aandacht besteed aan de première.
Borstbeeld Raphaël Hermans
Na de première van 70 jaar Liesbeth onthulde Wim Kok op zaterdag 14 januari 2012 een borstbeeld van de chansonnière, Een cadeau van producent Albert Verlinde aan de vrouw die in 1999 de hoofdrol speelde in de succesvolle allereerste musical van zijn theaterbedrijf: Piaf. Het beeld krijgt een mooi plekje in de Koninklijke Schouwburg.
Het beeld is gemaakt door Raphaël Hermans. Toen Liesbeth een kunstenaar mocht voordragen dacht ze meteen aan hem. Ze is lyrisch over het eindresultaat.
Raphaël Hermans (Maastricht, 1974) combineert op een gepassioneerde manier zijn twee grote liefdes: beeldende kunst en muziek. Hij groeide op in een artistiek nest waar creativiteit goed kon gedijen. Veelzijdigheid is een algemeen bekend familietrekje, dus werd ook Raphaël al jong gestimuleerd om zijn dubbeltalent volledig te ontwikkelen. Sinds 2008 is hij in beide metiers actief.
Als veelgevraagd bassist én als beeldend kunstenaar wiens werk in vele particuliere en bedrijfscollecties is te vinden. In zijn - merendeels abstracte - schilderijen en collages wordt laag over laag aangebracht. Grote, heldere kleurvlakken vormen de grondtoon. Daaroverheen komen meer speelse klanken in een boeiende mix van olieverf, acrylverf en soms zelfs partituren en manuscripten. Qua thematiek houdt Raphaël van tegenstellingen. Gevoelens van spanning en liefdevolle geborgenheid zijn soms in één en dezelfde compositie terug te vinden.
Enkele jaren terug heeft Raphaël als bassist met Liesbeth gewerkt tijdens een tournee. Daar kende ze hem (en zijn werk) van.
bottom of page